December 20, 2010

Senat AS Lulus Gay Dalam Tentera!

komen: apa nak jadi dengan dunia sekarang! yang terang2 salah pun boleh jadi betul. yang betul pula nak di salahkan. inilah dunia akhir zaman.

 

Senat AS lulus gay dalam tentera

BEKAS komander tentera laut Amerika Syarikat (AS), Zoe Dunning (tengah) meraikan kemenangan kelmarin di San Francisco selepas Dewan Senat meluluskan untuk menggugurkan undang-undang menghalang gay daripada mendedahkan identiti semasa berkhidmat dalam tentera.



WASHINGTON - Dalam satu undian bersejarah untuk hak-hak gay, Dewan Senat Amerika Syarikat (AS) kelmarin bersetuju untuk menggugurkan undang-undang yang melarang golongan gay berkhidmat secara terbuka dalam tentera negara itu.

Seramai 65 senator di dewan tersebut bersetuju untuk menggugurkan undang-undang berusia 17 tahun itu berbanding 31 yang menentang.

"Sudah tiba masanya untuk mengiktiraf bahawa pengorbanan, keberanian dan integriti tidak lagi ditakrifkan menerusi orientasi seks," kata Obama yang berikrar untuk menggugurkan undang-undang tersebut pada 2008.

Sebelum ini golongan gay terpaksa menyembunyikan identiti mereka dengan tidak boleh memberitahu rakan-rakan bahawa mereka adalah gay jika tidak mahu dipecat. - AFP

2 comments: